lördag 18 maj 2013

Recension: ÄLG - Vilthantering med Thomas Ekberg

Härom dagen kom Vilthantering med Thomas Ekberg - ÄLG med text och bild av Peter Ekström. Detta är den första i en seria om fyra böcker kring vilthantering. Var och en tar upp lite olika djurslag, om jag förstår saken rätt blir rådjur & dovvilt nästa del i serien. Orsaken till att böckerna ges ut är enligt Ekberg att man kan ta jägarexamen, skaffa vapen och jaktmark utan att någonsin varit i närheten av ett dött djur eller en slaktkropp. Dessa böcker skall hjälpa novisen och för den delen även de som redan kan, att göra rätt.

Boken håller Setterns vanliga format, dvs ett näst intill kvadratiskt format (skuren A4?). Boken är på knappt 100 sidor och innehåller, helt korrekt, mer bilder än text. Texterna är mer för att förklara bilderna än tvärt om. Men nu är det ju fråga om en handbok, en bok för praktisk användning. Om jag förstår saken rätt så har Thomas Ekberg visat och berättat medan Peter Ekeström har fotograferat, antecknat och skrivit.

Boken är indelad i tre huvudkapitel samt för och efterord. Huvudkapitlen är:
  • Passning av älg i skogen
  • Flåning och sotning i slaktboden
  • Styckning
Boken är väldigt hands on och beskriver väl i ord och bild hur man skall göra. Det är mer av en handbok än t.ex. Jägarens nya kokbok vars vilthanteringsdel är mer "akademisk" i den bemärkelsen att det förklaras vad som sker i köttet vid mörning mm. Ekberg lägger stor vikt vid hygien, detta i likhet med övriga seriösa böcker på marknaden. De flesta jaktlag kan nog förbättra hygienen. En sak som förbättrats i mitt jaktlag är t.ex. att de flesta nu för tiden använder plasthandskar.

Olika skolor
Sedan finns det flera olika skolor vad gäller vilthantering. Ekberg förordar t.ex. att man skall använda vatten för att spola rent, i andra böcker kan man läsa att vatten är totalförbjudet och bara sprider ut bakterierna över ytan. På annat håll har jag läst att det inte är fel att spraya slaktkroppen med ättika för att döda av bakterier, men sådana metoder tar inte Ekberg upp. Ekberg vill hänga djuret flått och färdigt medan man på andra håll kan läsa att det när det är lite kallare utan är bra att hänga djuren med pälsen kvar för att behålla värmen i kroppen och inte kyla ner den för fort.

Med andra ord så finns det många olika sätt som är rätt. Det gäller att hitta det man trivs med!

Finns det då en marknad för en sådan här bok?
Jag menar, det finns ju redan ett par i handeln. Jägarens nya kokbok tar ju upp samma sak. Och Styckning av vilt tar upp delar av innehållet. Skulle tro att Älgen efter skottet också tar upp dessa saker även om jag inte har den i min bokhylla för jämförelse.

Svaret på frågan blir, trots att det finns andra böcker på marknaden, ett tveklöst ja. Det visar om inte annat att man kan göra rätt på många olika sätt. Jag tycker att det finns en poäng i att läsa så många böcker som möjligt i ämnet och utifrån dessa prova sig fram till metoder som passar en själv så bra som möjligt. Det kan t.ex. finnas begränsningar i utrymmen vilket gör att man är tvungen att göra vissa val. Oaktat detta så håller jag till 100% med Ekberg i hans åsikt att man alltid skall försöka lära sig mer om det man håller på med. Och kanske är det just där vi har orsaken till Ekbergs popularitet, han är villig att lära ut det han kan! Och han har hittat bra metoder att göra det på!

Hiss eller diss?
Har ni nu orkat er igenom recensionen så förstår ni att jag tycker att boken är bra. Men jag tycker att den bör läsas tillsammans med Jägarens nya kokbok. Det är två böcker med delvis olika syn på vilthantering och som just därför kompletterar varandra mycket bra.

Priser:
Vilthantering med Thomas Ekberg - ÄLG har ISBN 978-91-7586-643-7 och ges ut av Settern. Den kostar 261 kr på Ad Libris, 255 kr på Bokus, 229 kr på CDON, 230 kr Bokia, 229 kr på Jakt&Fiskeklubben,252 kr på Bokextra, 255 kr på Ord&bok

Kuriosa
CDON har för övrigt en annan omslagsbild för boken på sin hemsida, jag tycker att den som väl kom i tryck var betydligt bättre, vad tycker ni?

Övrigt: