Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 27 maj 2013

Den rådjurshatande fästingforskaren snackar strunt igen

Den rådjurshatande fästingforskaren Thomas Jaensson var på upplandsnytt härom dagen:

Lyssna: Forskare: Jag tror man sopar problemet under mattan.

Jaensson säger bland annat:
- Uppenbarligen finns det en stor okunskap bland jägare. Husdjuren har väldigt liten betydelse för produktionen av den stora mängd fästingar vi har i Sverige just nu och alla de sjukdomar som människor drabbas av på grund av alla dessa fästingar.
Jag säger:
Vilket skitsnack. Kom ut i verkligheten Jaensson!
Varför säger jag så?

Jo i helgen klippte jag mina får. Husdjur är enligt wikipedia:
 Husdjur, tamdjur eller , kallas djurarter som människan tämjt och/eller domesticerat och främst använt för att få mat, kläder, skydd mot rovdjur och angripare, hjälp med tyngre arbeten, hjälp med att valla boskap, gödsel eller som sällskap. Exempel på husdjur är brevduva, får, get, gris, hund, häst, kanin, katt, ko, tambin och tamhöns.
Jag klippte alla våra åtta får, sedan har vi sju lamm också. Erinra er nu vad Jaensson påstod:
Husdjuren har väldigt liten betydelse för produktionen av den stora mängd fästingar vi har i Sverige just nu
Detta är kvalificerat skitsnack. Var och en av de får jag klippte hade lätt 50 fästingar hängande i ljumsktrakten . Lägg till lite spridda fästingar i övrig päls samt ytterligare en bunt på huvudet så skulle det inte förvåna mig om mina får har 100 fästingar var.Om man då tänker på att mängden får i sverige ser ut såhär:
Då får man sig en tankeställare. Hur inverkar det totala fårbeståndet på fästingproduktionen i Sverige? Kraftfullt tror jag. Så snälla Thomas Jaensson, försök se frågan lite bredare nästa gång du uttalar dig. Försök även att väga in hjortdjurens betydelse för biologisk mångfald innan du börjar rya om att mängden hjortar skall minska!

Och du Thomas, ett sista stalltips: ta dig en funderare över hur klimatförändringen inverkar på fästingen överlevnadschanser.
________________________
Här skrev jag om Jaensson bara för någon vecka sedan. Han går igång på detta någon gång per år, kan det vara för att synas i media och lättare få forskningsmedel i framtiden?
________________________
Noterar för övrigt i grafen att mängden får inte längre ökar. Kan det ha att göra med de ökande rovdjursstammanra och att många mindre fårföretag lägger ner verksamheten? Detta kan på sikt bli förödande för svensk lammköttsproduktion samt den hävdvunna biologiska mångfalden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar