Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 8 april 2013

Ett nytt arrende!

I fredags blev jag glad när posten kom. Där låg nämligen det påskrivna jaktarrendeavtalet jag väntat på sedan i december.

Den nya marken skiljer sig fundamentalt från de övriga jag har. Idag jagar jag dels på min hemmamark som består av kulturlandskap och skog, totalt 1200 ha. Sedan har jag "bortamarken" ett skogsskifte om 200 ha 15 minuters bilväg hemifrån. Den nya marken ligger längre bort, den ligger i norra Bohuslän och utgörs av 75 ha av en ö. Jag har fått arrendet på hela öns västsida vilken vetter mot väster havet samt dess östsida som vetter in mot resten av skärgården.

På ön finns en fin stam av rådjur, där finns marklevande predatorer i form av räv, grävling och mink. Huvuddelen av djurlivet består dock av fågel. Så från och med i höst kan ni räkna med lite fågeljaktsinslag här på bloggen, vilken tajming att jag blir med vorsteh nu då! Och tänk vilket minkteam vorstehn och tyskan kommer att bli! När jag åker dit och jagar så kommer jag att bo i svärföräldrarnas sommarstuga som ligger på grannfastigheten på samma ö! Ön är ett naturreservat, men efter att ha lusläst reservatsreglerna så finns det inga hinder mot jakt undantaget om korp skulle komma att tillföras jakttabellen då den är uttryckligen fredad i just detta reservat.

Sedan måste jag nämna vad jag tycker var en smart skrivning i arrendeavtalet. Jag föreslog, efter att ha kollat av prisbilden i området, att arrendet skulle bli självreglerande genom att det skulle ugöras av x% av det aktuella årets prisbasbelopp*! Detta gör att arrendet förvisso stiger årligen men är fast reglerat. Det enda tillägg som markägaren gjorde i avtalet var att de vill ha en redovisning av fällt vilt varje jaktår.

*SCB om prisbasbelopp:
Prisbasbeloppet (tidigare basbeloppet) räknas fram på grundval av ändringarna i det allmänna prisläget enligt bestämmelserna i socialförsäkringsbalken (SFS 2010:110). Beräkningarna görs med utgångspunkt i förändringen av konsumentprisindex och fastställs för helt kalenderår.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jepp! Det skall bli superskoj att förvalta detta på bästa sätt!

      Radera
  2. Grattis! Verkar vara en speciell mark. Det är en hel del lediga jaktmarker här i SMåland o vi lär få även lediga platser. Men många är dyra har jag sett på Jägarförbundets annonstorg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är en trevlig mark. Och helt lätt är det väl inte att hitta skärgårdsmarker. Men denna gång gick det.

      Hoppas ni hittar vettigt folk till ert lag!

      Radera
  3. Säg te om du vill ha hjälp med måsjakt.mvh

    SvaraRadera