Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 18 mars 2013

Konstig kunskap om vapen får konsekvenser

Svensken av idag har en väldigt konstig kunskap om vapen. Inte minst sedan den allmänna värnplikten avskaffades så har det svenska folkets praktiska kunskap minskat till förmån för kunskap inhämtad från Hollywood. En ljuddämpare gör att bössan låter "plopp" eller "futtt" eller liknande. Att den blir näst intill ljudlös ar blivit en sanning.

Vapen ser också väldigt spejsade ut. Vad som kommer från vanliga actionrullar och vad som kommer från Science Fiction är oklart. Korsa det med rädslan för skyttar, där vi har Breivik och Mangs i färskt minne så blir åtminstone inte jag det minsta förvånad när jag läser följande artikel i DN (som jag fick nys om via en TT-notis i METRO):
Polisens insatsstyrka i Lund sökte under söndagen efter en beväpnad man i kamouflagekläder – som antagligen var en fågelskådare med tubkikare.
Polisen fick under söndagsförmiddagen in vittnesuppgifter om att en kamouflageklädd man med automatvapen gick omkring i området Klostergården i södra Lund. Vid två tillfällen skickades en insatsstyrka med helikopter och hundpatrull till området för att söka efter mannen.
Flera personer ringde 112 för att informera om den misstänkta mannen. Han var gissningsvis mellan 17 och 20 år, hade kamouflagekläder, skottsäkert väst och bar på ett föremål som liknade ett automatvapen. Signalementen ändrades dock senare när polisen fick in nya uppgifter.
– Vi tror att han kan ha varit fågelskådare. Två olika vittnen har gett beskrivningar av mannen som stämmer överens med signalementen på personen vi letat efter. De säger att han bar på ett stativ och en tubkikare, och den skottsäkra västen kan ha varit en fiskeväst. Vi ser det just nu som mycket sannolikt, säger Hans Nilsson, vakthavande befäl på polisen i Skåne.
Polisen skickade sin första insatstyrka till Klostergården, som delvis består av ett stort grönområde, omkring klockan 11 men avbröt spaningarna vid 14-tiden. Strax efter att de avlägsnat sig från platsen inkom ett nytt larm om att mannen setts till i området och insatsstyrkan återvände till platsen. Vid 17-tiden på söndagen avblåstes sökandet.
– Det blev stort pådrag av det här, men det är väl trevligt med en solskenshistoria? Säger Hans Nilsson.
Den okände fågelskådaren är inte misstänkt för något brott.
Notera att rubriken nu är Beväpnad man kan ha varit fågelskådare, i den första publiceringen bör rubriken varit Beväpnad man på fri fot i Lund (se adressen). Att det blir såhär fel beror givetvis också på media som vill publicera nyheter snabbt, om inte före de sker så åtminstone med en minimal fördröjning. Då är det klart att källkritiken blir bristande. Aftonbladet har för övrigt rubriken Polisen jagade beväpnad man, i den artikeln får man även följande kompletterande uppgifter:
– Vi har med stor, stor sannolikhet jagat en ornitolog och han får gärna träda fram så att vi får veta vem det är, säger Hans Nilsson, vakthavande befäl på länskommunikationscentralen vid Skånepolisen.
Polisen har sökt efter mannen vid två tillfällen under dagen utan att hitta honom. Sökandet avbröts vid 17-tiden efter att flera tips från allmänheten pekat på att den misstänkte var en fågelskådare med en stor tubkikare.
– Vi fick samtal från en kvinna som sagt att hon haft sällskap med mannen och hennes beskrivning av honom passar sedan in på signalementet.

Mannen har haft ett stativ för sin kikare.
– Han har haft stativ och på lite håll och med lite fantasi kan man tro att det är ett vapen. Beteendet att gömma sig i buskar är helt naturligt för fågelskådare, för att kunna gömma sig för fåglarna och titta på dem med kikare. Det som beskrivs som en skottsäker väst är en fiskeväst där han haft sina saker, säger Hans Nilsson.

Hur som helst. Om fler människor haft större kunskap om friluftsliv i allmänhet och vapen i synnerhet så hade man sluppit ett polispådrag med insatsstyrka och helikopter, ett pådrag som jag kan tänka mig gick loss på bra nära ett 6-siffrigt belopp när det summeras. Det motsvarar för övrigt lite drygt två månaders vikarietid för en lärare på en skola eller en undersköterska på ett sjukhus.

Grovkalibrigt utrustad fågelskådare redo att skjuta, lånad från Ystad Allehanda:

4 kommentarer:

  1. Allmänheten var på helspänn sedan Sydsvenskan först hade stora rubriker på vapenfynd nära en skola i Malmö och sedan följde upp med en artikel om hur elever på malmöskolor övar på hur de ska hantera en skolskjutning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det ja! Det skulle jag ju kopplat ihop! Får skylla på att min hjärna och min tankeförmåga under senaste veckan varit allt annat än samarbetsvilliga.....

      Radera
  2. Jag tänkte direkt rävlockare när jag såg krigsrubrikerna. Sen kom jag på att säsongen var slut där nere...

    Precis som du skriver, folk har inte kunskapen längre om detta. Men jag måste säga att jag känner att jakten har blivit lite mer populär och "inne" de senaste åren. Flertalet bekanta som inte har jagande föräldrar som vill eller har börjat jaga. Nu representerar inte min bekantskapskrets riksgenomsnittet kanske, men ändå:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bott där nere (iofs på väster och inte vid klostergård) så jag hade svårt att tänka mig något annat än möjligen kommunal skyddsjägare.

      Jo, nog är det så att det kommer en del helt nya till jakten. När jag tog jägarexamen var det nog bara en av sex som hade jaktankytning sedan tidigare. Sedan kanske det inte är riktigt lika många barn som följer sina föräldrar på dianas stigar, men det har jag egentligen inte underlag nog att hävda annat än via gubbarna i jaktlaget och deras (icke jagande) barn.

      Radera