Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 13 februari 2013

Vapenutredningens effekt: Nu lägger jag ner mitt skytte

Igår var jag på konferens. Där träffade jag en bekant som är duktig k-pistskytt. Han har varit aktiv sedan 1970-talet. Googlat man på honom hittar man tillsammans med hans namn benämningar som förbundsmästare och elitskytt. Jag vet inte hur många SM han deltagit i.

Jag passade på att fråga honom om hans tankar kring vapenutredningen, den som enligt utredaren bland annat får till effekt att k-pist skyttet dödas inom 5 år. Min kollega suckade tungt.

Äh sa han. Jag hade ändå tänkt sluta förr eller senare.

Han hade uppenbarligen gett upp. Att skriva ett eget remissvar var inte att tänka på. Matthet och resignation var vad han uppvisade, speciellt när han tillade:

K-pist skyttar är extremt engagerade och skötsamma.

Ja. Vad säger man? Jag tycker åtminstone att utredningen drar åt fel håll. Att skärpa straffen är en sak, men jag tycker inte att man behöver skärpa reglerna för legalt vapeninnehav - de är hårda som de är. Vilket om inte annat märks på att det inte är vapen med legalt ursprung i Sverige som används i kriminella sammanhang utan insmugglade vapen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar