Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 6 februari 2013

Recension: Allt om jaktvapen

Allt om jaktvapen av Eirik H Moen, utgiven av Settern, ISBN 978-91-7586-639-0.

Det är en gedigen bok, denna nya om jaktvapen. Den är på bortemot 300 sidor i ett lätt skuret A4 format. En lätt besvikelse infann sig när jag såg att den var tryckt i Italien och inte som Settern brukar, på Bulls i Halmstad. Att trycka i Sverige tycker jag är viktigt då allt färre gör det och det snart inte finns några tryckerier kvar som kan framställa lite finare böcker. Nåja. Nog om det.

Allt om jaktvapen, det är en titel som förpliktigar. Frågan om boken lever upp till den återkommer jag till mot slutet. Boken innehåller i vart fall fem delar:
  1. Hagel (ca 52 s)
  2. Studsare (ca 75 s)
  3. Metall & trä (ca 20 s)
  4. Tillbehör (kikarsikten, ljuddämpare, ammo mm, ca 90 s)
  5. Hantering & underhåll (ca 20 s)
Det märks genast att Moen är kulskytt. Det finns en annan detaljnivå och en helt annan skrivarglädje när det handlar om företeelser relaterade till kulvapen och inte hagel. Nu är inte hageldelen dålig på något vis, men med en annan bok i färskt minne känns den delen minst sagt fattig...

Nåja. Låt mig koncentrera mig på kulvapendelen istället. Där förekommer en hel del nämnande av fabrikat. Det märks dock att det är en bok som översatts från Norska, för t.ex. Husqvarna har inte alls den dominerande plats i framställningen som fabrikatet har i vilken handlares vapenkasun som helst vart man än vänder sig i sverige.

De delar av boken som handlar om optik respektive ljuddämpare tycker jag var lite extra läsvärda. Jag fick en helt annan förståelse för varför kvalitetsoptik prissätts som den gör, jag fick även lite bättre koll på hur ljuddämpare funkar.

Möjligen hade jag velat se två kapitel till. Ett om felsökning och hur man systematiskt kan gå igenom sin studsare för att förbättra precisionen, lite som Boddington gör i Make it accurate. Jag hade även gärna sett en steg för steg guide till hur man skall gå till väga när man skall köpa en begagnad studsare, på samma sätt som Tobias Hassel har för hagelvapen i sin En liten bok om hagelvapnet. (Möjligen hade en steg för steg guide till hur man i praktiken plastbäddar sitt vapen varit bättre än det övergripande omnämnande som nu finns). Men kanske är det så att boken snarare är en referensbok än en praktisk handbok och dessa önskemål därför faller lite utanför bokens syfte - möjligen ett uppslag för Moens nästa bok?

Hur som helst. Är man det minsta intresserad av sin bössa, av det redskap man använder vid jakt så tycker jag att Allt om jaktvapen borde vara ett givet köp. Eller åtminstone lån från närmaste bibliotek! Den är välskriven och tar upp det mesta som man kan tänkas behöva veta.

Nej. På frågan om Allt om jaktvapen lever upp till sitt namn är svaret nej. Och Eirik H Moen pekar faktiskt ut problemet själv i bokens inlednign. Han skriver uttryckligen att boken behandlar hagelvapen tämligen styvmoderligt. Men då är det en fantastisk tur att Tobias Hassel alldeles nyss publicerade en bok om just hagelvapen. Tillsammans utgör de en väldigt bra grund till vad den normala jägaren behöver i form av referenslitteratur om vapen. En recension av Hassels bok hittar ni här, och här kan den beställas för 350 kr.

Delar av Allt om jaktvapen kan provläsas HÄR.





Köp den på: Ad libris (312 kr); Bokia (292 kr); Settern (289 kr eller 249 kr); eller kika på Pricerunner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar