Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 21 november 2012

Jakt- och outdoorkläder - hur är det med etiken?

Ingen missade väl nyheterna kring de svenska klädkedjornas mörka baksida i produktionsledet för någon månad sedan? Sömmerskor som arbetar för svältlöner med så länga arbetsdagar att man får backa tillbaka till 1800-talet i sverige för att hitta motsvarigheter.... Detta ledde fram till en fundering i min kortklippta skalle. Hur ser det egentligen ut på outdoor-segmentet i allmänhet och bland jaktkläder i synnerhet?

Enklast är att kika på marknadens största aktör, Fenix Outdoor. Fenix Outdoor kanske någon tänker? Jo det är företagskoncernen som äger märken som Tierra och  Fjällräven men även Naturkompaniet. Väldigt mycket outdoor med andra ord, ganska lite jakt - men djupt ner i Fjällrävens sortiment finns lite intressanta jaktprylar som man döljer på ungefär samma sätt som Nikon Sverige för 10 år sedan inte ville erkänna att Nikon tillverkade kikarsikten....

Nåja.

För ett halvdussin år sedan granskade paraplyorganisationen Rena kläder Fenix Outdoor. Det hela resulterade i en rapport i vilken även Polarn & Pyret samt Gudrun Sjödén ingick. I den rapport som skrevs påpekades följande:
För det första: Tillverkningen av Fjällrävens kläder har flyttat till ett antal stora leverantörsfabriker i Kina. En rad studier – bland annat utförda av Rena Kläder – visar att det ofta råder missförhållanden i Kina. Särskilt vanligt är det att de anställda tvingas arbeta extremt långa arbetsdagar, att de saknar anställningskontrakt och att arbetsledningen är brysk och auktoritär. Men trots att Fjällrävens märkesvaror tillverkas i landet vill företagsledningen inte ens svara på frågor om dessa villkor i leverantörsfabrikerna.
För det andra: Företaget Fenix Outdoor arbetar medvetet för att Fjällrävens varumärke ska förknippas med god miljö och etik. Hur kan de då stänga alla dörrar för frågor om produktionsvillkoren? Kunderna får inget veta i butikerna. Och en organisation som Rena Kläder får inte svar på en enda fråga.
För det tredje: Rena Kläder arbetar med undersökningar och opinionsbildning för att förbättra villkoren inom klädindustrin. Många företag har fått kritik av Rena Kläder. Men Fenix Outdoor är det första företag hittills som vägrat att svara på frågor. Företag som H&M, Indiska och Lindex har sina brister, men de vågar stå för vad de gör. Fenix Outdoor är totalt slutet.
För det fjärde: När produktion förläggs till leverantörer i Kina har beställarföretagen ett mycket starkt moraliskt ansvar för hur tillverkningen bedrivs. Beställaren är ofta ett rikt västerländskt företag, i detta fall Fenix Outdoor, medan leverantören är ett inhemskt kinesiskt företag med betydligt mindre ekonomiska muskler.
Nu vet jag inte riktigt vilken uppmärksamhet som detta fick i media. Men när jag kikar på Fjällrävens hemsida idag så finns där gott om uppgifter kring hur man dels ser på miljö och arbetar med miljöfrågor men även hur man arbetar med arbetsförhållanden och socialt ansvar. En klar förbättring jämfört med Rena Kläders undersökning med andra ord. Jag lånar ett citat ur Fjällrävens Code of Conduct för att belysa detta.
Fjällräven does not accept child labour.
We are concerned about the situation of children in many parts of the world. We acknowledge the fact that child labour does exist and can not be eradicated with rules of inspection, as long as the children’s social situation is not improved. We want to actively work with factories and with NGO’s (Non Government Organisations) in third world countries, to try to improve the situation for the children affected by our ban on child labour.
If a child (see 2.2 Definition) is found working in any of the factories producing our products, we will request the factory to make sure that measures taken are in the child’s best interest. We will, in co-operation with the factory, seek to find a satisfactory solution, taking into consideration the child's age, social situation, education, etc. We will not ask a factory to dismiss a child without a discussion about the child’s future. Any actions taken should always aim to improve, not worsen, each individual situation. Any costs for education, etc have to be paid by the factory.
Vidare kan man läsa:
All workers producing garments for Fjällräven should be entitled to his or her basic rights:
4.1.1 We do not accept that bonded workers, prisoners or illegal workers are used in the production of goods for Fjällräven. Nor shall workers be required to lodge "deposits" or their identity papers with their employer. 4.1.2 If foreign workers are employed on contract basis, they should never be required to remain employed for any period of time against their own will. All commissions and other fees to the recruitment agency in connection with their employment should be covered by the employer.
4.1.3 Under no circumstances do we accept that our suppliers or their subcontractors use corporal punishment or other forms of mental or physical disciplinary actions, or engage in sexual harassment.
4.1.4 All workers should be free to join associations of their own choosing, and they should have the right to bargain collectively. We do not accept any disciplinary actions from the factory against workers who choose to peacefully and lawfully organize or join an association.
4.1.5 No worker should be discriminated against because of race, gender, religion or ethnic background. All workers possessing the same experience and qualifications should receive equal pay for equal work.
Detta låter bra. Vi får hoppas att det håller också. Nästa fråga blir hur det är i jaktdelen av outdoorsegmentet. Hur kan företag som Engelson och Jahti Jakt hålla så extremlåga priser som de gör? Var tar de in sina marginaler?  Hur ser det ut i det lite dyrare segmentet med företag som Pinewood, Swedteam och Härkila/Seeland?

Varken på Engelssons eller på Pinewood hemsida hittar jag uppgifter om tillverkningsförhållanden eller policy. Swedteam skriver följande, vilket bara marginellt tar upp arbetsmiljöfrågor:

Vårt miljöarbete skall styras av...

  • Strävan att minska miljöbelastningen av våra produkter.
  • En ständig förbättring för att förhindra uppkomsten av utsläpp till luft, vatten och mark.
  • Att följa och om möjligt överträffa gällande lagar och krav som berör vår verksamhet.
  • Att påverka våra leverantörer så att en anpassning sker till vårt miljöarbete.
  • Att ge våra kunder sådan information att miljöbelastningen vid användandet av våra produkter blir minsta möjliga.
  • Att med information och där utbildning krävs, motivera all personal till ett aktivt deltagande i företagets miljöarbete.
 Så frågan som infinner sig är - hur ser det ut med etiken inom jaktkollektionsbranschen?

2 kommentarer:

  1. Ja det kan man undra...bra skrivet och man blir lite fundersam....är det någon som lever upp till det som förväntas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hur kan vi som konsumenter kontrollera detta?

      Jag tror jag skickar över en länk med blogposten till Svensk Jakt och tipsar dem om att detta är något man kan skriva om...

      Radera