Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 11 oktober 2012

TMCQ - ett bra riktmedel

 Som jag nämnt tidigare sitter det ett roligt sikte på min 9,3-a. Det är ett amerikanskt sikte av märket Vortex, modellen är Viper HS 1-4x24 (länken går till ett snarlikt sikte, dock inte exakt det jag har). Äkta 1 gångers förstoring har det..

Siktet köptes som ett renodlat drevjaktssikte till en, som jag trodde, renodlad drevjaktspang. Men bössan har visat sig leverera. Jag sköt hyfsat med den och sagda sikte på en kuljaktstig och jag har skjutit rådjur på ca 130 m håll med det.

 Bilden ovan tog jag på ett rådjur som var sisådär 300 m bort. Själva riktmedlet kalas TMCQ vilket står för Tactical Miling Close Quarter. Nedan en delförstoring av riktmedlet med ett rådjur i fokus....
Jag känner nog att siktet är exakt nog att faktiskt ta ut hållen med. Men då måste jag ju givetvis ha bra stöd och så måste jag ju självklart kolla hur ammon slår på olika håll samt ha koll på avstånd (läs avståndsmätare). Men det roliga är faktiskt hur nöjd jag är med riktmedlet. Skulle jag begränsas till blott ett kikarsikte så är frågan om jag inte skulle välja ett sådant här. Det känns supereffektivt vid drevjakt, den upplysta "cirkeln" och punkten gör att man mycket snabbt hittar målet. Punkten är liten nog för precisionsskytte och graderingen gör att man kan kompensera vid längre avstånd eller kraftig vind.

Jag är minst sagt nöjd med detta sikte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar