Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 22 oktober 2012

Test å utvärdering - Orren slingbag

Har haft min Fauna Orren Slingbag i ett par veckor nu. har väl varit ute och använt den ordentligt kanske 10 gånger. Då har jag stoppat en hyfsat seriös omgång första förband i den samt ammo (ett tiotal hagelskott som blivit liggande i väskan), vätska och lite annat smått och gott som man kan behöva. T.ex. extrabrillor om jag skulle tappa dem jag använder (gjorde det en gång när jag jobbade i skogen, det var seriöst jobbigt för en som är så närsynt som jag). Viktmässigt landar väl det hela på i runda slängar 5 kg.

Det jag tänkte skriva lite kort om nu är hur ergonomin upplevs. Remmarna över axel och höft är rejält tilltagna. När man tar på sig säcken, som dock inte bör vara för hårt packad, känner man nästan inte vikten. Speciellt inte om man drar åt så att ryggan sitter ordentligt tight. Vikten finns där och givetvis blir man lite tröttare än utan rygga, men poängen är att den avlastar vikten mycket bra trots att det är en trepunktssäck.

Jag har gått med säcken i upp till 5 timmar i sträck ännu så länge. Den har känts bra, eller rättare sagt, jag har knappt märkt av den. Vilket jag inte kan säga om de tidigare, betydligt mer budgetbetonade, trepunktssäckar jag stiftat bekantskap med. Hur man än vänder och vrider på saker och ting så kommer man inte ifrån att det blir rätt varmt på ryggen när man rört sig ett par timmar. Men så är det ju med i princip alla säckar, möjligen undantaget vissa rambaserade.

Jag har några användarsynpunkter på den, men dem återkommer jag till i ett senare inlägg.

4 kommentarer:

  1. Hej! Har legat efter lite med dina inlägg. Det är så kul att läsa dem och du är flitig att skriva. Kul med matinspiration från dig,tips med eldningen, Missan som är för söt i sin tågstol, vargarna, kul med dina tester....
    Nu skall jag iväg på hundträning med Vilja och Trym...

    SvaraRadera
  2. Intressant test. Men jag funderar, är inte en vanlig rygga bättre ändå - om man tänker ergonomiskt och avlastningsmässigt? Vad menar du är finessen med en trepunktsryggsäck?
    / Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man går omkring och inte hinner/vill ta av sig ryggsäcken för att skjuta är det bra att höger axel är fri. Jag tycker också att den ger bra utrymme att bära bössan på axeln, vissa ryggsäcksremmar gör att bössan lätt glider och det är mycket irriterande.

      Trekantsryggan är som sagt en säck för rörlig jakt. Eller ja, jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha den när jag gör miljöinventeringar i jobbet och inte kommer tillbaka till bilen för kaffe/lunch, den sitter bättre än min Haglöfs tight som är ungefär av motsvarande storlek. Sitter man på pass eller skall grilla korv är det såklart bättre med en klassisk stolsrygga.

      Radera