Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 2 oktober 2012

Recension: Älskade älgmarker

Älskade älgmarker för gammal och ung är älgfotograferingens nestor, Bertil Petterssons senaste verk. Sedan drygt 40 år tillbaka har han kommit ut med 17 böcker (inklusive denna). De jag sett har varit intressanta. I min hylla står Berättelser från svenska björnmarker och Hjortdjuren och deras horn (skriven av Lars Alm, bilder av Bertil Pettersson). På wikipedia tituleras Bertil fotograf, även om han är en mycket bra skribent. 79 år gammal utkom nyligen hans senaste bok, denna gång på vildmarksbiblioteket, distributionen tar Settern hand om.
Boken innehåller 16 olika berättelser med olika infallsvinklar på älgjakt. Det gemensamma är dels att de är välberättade med närvaro men även att människorna i och runt älgjakten får ett i de flesta fall stort utrymme. Bilderna är såklart mycket bra, allt annat hade varit en stor besvikelse i en bok signerad Pettersson. Jag klurar över om jag inte tidigare läst en eller annan av berättelserna, kanske i något kortare form, i jaktpressen tidigare. Men jag kan missta mig, å andra sidan är det rätt vanligt att man drygar ut författararvodet genom att publicera delar av böcker man ger ut i olika tidskrifter. Man ser det ofta och jag har själv gjort det, även om min bok inte finns annat än som manus....

Älskade älgmarker är läsvärd för den som är allmänintresserad av jakt eller specialintresserad av älgjakt.

Den kan t.ex. köpas på Ad Libris för 234 kr, på Bokus för 255 kr, på Bokia för 230 kr, eller på CDON för 259 kr.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar