Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 28 augusti 2012

En hotad journalist, arbetsmetoder och varg

Jens Flyckt, journalist i uppland, har hängts ut av p-t-p som varghatare och därefter fått motta hot. Detta uppmärksammades av tidningen Journalisten. Jag har skrivit om detta tidigare (här, och här).  Härom dagen intervjuades Flyckt i radio då det uppmärksammats att han är med i en fb grupp, våga vägra varg i sverige. I intervjun säger Flyckt att han gick med efter att han blivit hotad i syfte att lära sig mer om vad det är för människor som håller på med sådant här, eller i klarspråk vilka människor som han klumpats samman med av p-t-p.

Jag tycker att det är lite av en storm i ett vattenglas. Beroende på hur en fb-grupp är upplagd så kan man t.ex. anslutas av andra. Och ibland är det svårt att hitta hur man tar sig ur en grupp man anslutits till (i alla fall har jag den erfarenheten). Sedan måste man hålla i minnet just det Flyckt säger. Han gick med för att lära sig och förstå. Men det kan finnas mer bakom detta. Att gå med i fb-grupper kan vara en journalistisk strategi. Där kan finnas nyheter att fiska fram. Kanske hade Flyckt en sådan baktanke, det vet jag inte. Själv gör jag ibland så, fångar upp teman, ideer eller nyheter via såväl fb-grupper som forum, dessa kan senare bli kortare eller längre inlägg här på bloggen.

Men så gör väl alla?

Reagerar och interagerar med sin omgivning menar jag.

Eller är det att utnyttja folks förtroende?

Hur som helst så tycker jag att det är bra att media uppmärksammar det hela. Att hota individer i allmänhet och den del av samhället som är satt att granska makten i synnerhet är rent ut sagt för djävligt! Hot i sådana här frågor är i mina ögon ett hot mot demokratin!

Här följer intervjun med Flyckt, av längden att dömma antagligen ett kort utdrag ur en längre intervju som vore intressant att höra i sin helhet men så funkar det inte i dagens snuttifierade mediabrus.





Lyssna: Jens Flyckt "Jag har aldrig tagit ställning i den här frågan"

1 kommentar:

  1. Och det finns nu mer intressant att läsa på Jakt & Jägares hemsida om Jens Flyckt:
    http://www.jaktojagare.se/aktuellt/hotad-reporter-anmaler-tidning

    SvaraRadera