Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 16 augusti 2012

Bockjakt och död-sök

 Dag ett på bockjakten får definitivt betraktas som lyckad.

Gick upp vid tresnåret och stack ut till en hygge där jag inväntade solen och en bock. Men den dök inte upp i tid så jag for hem och hjälpte till att få iväg barna. Sedan for jag upp till ett annat hygge.

På hygge 2 satt jag i kanske 1 timme innan jag började locka genom att simulera ljudet av en stressad råget. Det dröjde inte en halv minut innan det kom en pilsk bock struttande. Nu var det lite knepigt, bocken kikade åt mitt håll medan den närmade sig och jag hade bössan lutad mot tornets ribbor....

7 m från tornet vinklar bocken upp i vind och passerar mig. Han rör sig framåt och jag sträcker mig efter geväret. Bocken är kanske 20 m bort när jag låter kulan gå. Bocken faller på plats och jag hämtar Missan som får i övning att söka upp bocken.

När jag kikar närmare på bocken bekräftas det jag tidigare anat, detta var en mycket lämplig avskjutningsbock. En äldre herre med begynnande tandlossning och horn på tillbakagång. Han hade antagligen svultit ihjäl i vinter om jag inte tagit honom idag.

3 kommentarer:

  1. Grattis!Det var bra att en sådan bock föll för kulan. Väldigt långa horn han hade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hornen är både långa och kraftiga, men som sagt totalt 3 taggar....
      Och det var tveklöst rätt djur att fälla.

      Radera
  2. Både viltvård och jakt i ett, perfekt :-)

    SvaraRadera