Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 30 juli 2012

Dödade nyss en geocache....

Vi har haft problem med tjuvar i trakten, före midsommar blev vi av med ett par cyklar och ytterligare något tidigare hittade jag en tjuvgömma uppe i skogen. Är därför med i grannsamverkan och är rätt observant på bilar och personer som uppför sig mysko. De senaste veckorna har det varit många bilar som stannat strax utanför vår gård. Jag insåg sent om sidor varför.

Den 11 juli satte någon en geocache på vår mark. Närmare bestämt vid ett stenröse vid vår äng. Därav trafiken. När jag vittjade cachen såg jag att massor med folk/grupper, närmare fyra dussin, besökt den.

Beslutet att plocka bort den togs utan en sekunds tvekan i full enighet mellan mig och min hustru. Antagligen tycker någon att jag är en surmört på grund av detta men då vill jag bara hänvisa till Sweden Reviewers regler för cacheplacering:
Du försäkrar oss att du har markägarens och/eller markförvaltarens tillåtelse innan du gömmer någon geocache, vare sig det är privat eller offentlig egendom.  Genom att registrera en geocache,  försäkrar du oss att du har lämpligt tillstånd att gömma din geocache på vald plats. Om du har tillstånd för placering på privat mark skall detta anges i cachebeskrivningen så att såväl reviewer och geocachare är medvetna om detta.
Något tillstånd från markägaren (jag och min familj) var uppenbarligen inte inhämtat i detta fall.

Hur skulle du ha gjort?

14 kommentarer:

  1. Har du meddelat på www.geocaching.se att cachen är bortplockad? Om inte kommer du även fortsättningsvis ha massa trafik på din mark av massa geocachare som letar efter den bortplockade cachen.

    SvaraRadera
  2. Är det sådana regler så är det att följa o ha markägares tillåtelse. Jag hade tagit bort den.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle också plockat bort den.

    SvaraRadera
  4. Helt rätt. Generellt saknar folk förståelse och respekt för att allemansrätten innebär både rättigheter och SKYLDIGHETER.

    Men nöj dig helst inte enbart med att ta bort den. Då kommer folk att irra omkring längre tid istället. Det finns ju någonstans en databas där deras positioner lagras. Du bör nog radera den även där.

    SvaraRadera
  5. Det jag inte gillar med att kontakta hemsidan är att jag då får regga mig och det har jag ingen lust med. Får se hur jag gör. Kanske ber jag en reggad kompis att skriva in att den är bortplockad av markägaren.

    När man placerar en geocache så är det ju bra att stämma av med markägaren så att placeringen blir acceptabel för markägaren och intressant för cacharen.

    SvaraRadera
  6. Tycker du gjorde rätt, eftersom de inte frågat om lov...men det verkar besvärligt att ni måste registrera er för att meddela att den är borta...

    SvaraRadera
  7. ps så bra att du tagit bort verifikationen, mycket lättare att kommentera :))ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag testar så ett tag nu. Får se om jag får en massa skit. Å andra sidan har jag ju granskning på kommentarerna innan de publiceras.

      Radera
  8. Du ska inte behöva registrera dej för att bli av med gömman. skicka geocache.com ett mail, i gömman ska det ligga en lapp som lämnar lite upplysningar om hur man går tillväga för att bli av med ej önskvärda gömmor. Så kontaktar de den som ansvarar för gömman och anmodar honom - henne att ta bort den och sen avregistreras den ur geocache.com:s databas och du ska förhoppningsvis slippa fler cachare rännande på din mark.
    Att du sen tog bort den är väl inget att säga om, du styr ju själv över det som är ditt.
    Men geocaching är väldigt kul, jag och frun sysslar själva med det på ledig tid och när lusten faller. Det är kul, och man får se och uppleva platser som man aldrig annars har haft en aning om dess existens.

    SvaraRadera
  9. Du har förvisso all rätt att ta bort cachen . Frågan är om du inte skjuter dig själv i foten (ursäkta liknelsen).

    Geocacharna är inte dom som gör inbrott och gömmer tjuvgods. Istället är detta personer som har ett genuint naturintresse. Om du inte störs nämnvärt av trafiken. Kan det till och med bra att ha ärligt folk som rör sig i krokarna. I motsats till cykeltjuvar och hälare.


    Trafiken till cachen kommer fortsätta ett kort tag till. Sedan kommer den avta pga att de geocachare som letar efter den utan framgång rapporterar detta via geocaching.com. Så småningom kommer den som placerat ut burken eller administratör avaktivera gömman eftersom den antas vara försvunnen. I värsta fall placerar då ägaren till burken ut en ny cache.

    Min personliga åsikt är att cacher skall placeras så dom stör närboende så lite som möjligt. Ligger dom nära boningshus etc. Skall de närboende såklart informeras.

    SvaraRadera
  10. Har du funderat över att det kan vara bra att ha ärligt folk (geocachare) som rör sig i området i motsats till cykel- och inbrottstjuvar.

    Min personliga åsikt att om man gömmer cacher nära boningshus kan det vara bra att informera markägaren. Finns det inga hus i närheten bör liknande regler som gäller för svamp- och bärplockning kunna var applicerbara.

    SvaraRadera
  11. Sten & Dan, det finns en uppföljning också: http://lipoptena.blogspot.se/2012/08/den-dodade-geocachen-pa-var-mark.html

    Hade jag blivit tillfrågad från början hade vi antagligen kunnat finna en bra plats som båda parter fann bra. Men som det nu gick till upplevde jag det som ett intrång. Detta oaktat om cachare är ärliga eller inte. Jag vill helt enkelt inte ha mer folk än nödvändigt rännande i närheten av min gård.

    SvaraRadera
  12. Väldigt gammalt inlägg men ändå aktuellt, även om det inte gäller hos dig.
    Jag är själv GCare, har egen skogsmark och har lagt ut på min egna också. Du får självklart plocka bort burken, det som däremot händer är att folk rapporterar om att de inte hittar burken och ägaren placerar ut en ny. den blir inte arkiverad direkt, brukar ta 3-12 månader.

    Det du däremot kan göra är att skriva i loggboken som redan finns. Att be näste person som loggar att framföra detta till ägaren av burken.
    Att ägaren till burken kontaktade dig efteråt verkar lite mysko, då kunde hen lika gärna frågat på en gång. Att dessutom bli sur...
    Annars finns geocaching.se samt på facebook. Att kontakta geocaching.COM är meningslöst. De svarar inte ens oss utövare.

    Men som sagt, att bara ta bort den löser inte problemet. Den kommer tillbaka. Eller så skulle du satt en skylt där, "Burken är mugglad av markägaren, den har inte lov att ligga här" ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske överreagerade. Och självklart kunde jag hanterat det lite snyggare, det känner jag idag. Vi får väl se vad jag gör nästa gång, för det finns trots allt en poäng i att få ut folk i skog och mark, det tycker jag verkligen.

      Radera