Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 2 april 2012

Att tröttna och få nog


Alternativ.nu är ett forum som jag följt i bortåt 10 års tid. Där finns massor av intressanta praktiska trådar kring självhushållning och småskaligt boende på landsbygden. Grundtanken är väldigt mycket DIY. Jag har till och med varit så engagerad i forumet att jag modererat en hel del tavlor där. Inledningsvis hade jag mat respektive annonssidorna men de senaste åren har jag skött jakt & fisketavlan.

En av alternativ.nu's styrkor är blandningen av folk. Där finns alla typer av människor och intressen. Därtill så är det högt till tak och samtalsnivån hyfsat god. Men givetvis smiter det in en del ormar som gör tillvaron jobbig utifrån lite olika utgångspunkter, speciellt frekventa är de inom ämnen som handlar om alternativa behandlingsmetoder respektive höns (!!!), men även i frågor om köttätande och jakt. Vargtrådarna (som oftast är dolda utåt) blir i många fall oerhört hetska. Det finns folk som inte kan tänka sig några former av jakt på varg.

Härom dagen tog mitt tålamod slut. Efter många år och ett stort engagemang tröttnade jag helt enkelt. Inte på idén alternativ.nu, den är bra, utan på att ett par användare utan att egentligen bryta mot reglerna förstör stämningen och driver en mycket hård jaktfientlig propaganda. Accepterar man varg men anser att vargstammen bör regleras hårdare än idag så betraktas man som en varghatare. Tar man upp all den viltvård som görs så är det, oavsett vad man skriver, enkom de viltvårdsinsatser som innefattar predatorbegränsande åtgärder som fångas upp och kritiseras. Jägarförbunden är inget annat än lobbyorganisationer, att de skulle värna om djur och natur kan inte vara sant. Jägaren betraktas som genuint ond, naturfientlig och egoistisk. Därtill lätt psykopatisk eftersom h*n tycker om att döda djur. Givetvis har varje jägare begått grova jaktbrott, h*n har bara inte blivit påkommen ännu. Detta oavsett hur hög jaktetik man än har!

Detta ledsnade jag på. Varje gång jag gick in på alternativ.nu slog en massa negativ energi emot mig. Så istället valde jag att strunta i det forat. Att ägna min nättid åt trevligare och mer positiva bekantskaper. Så förväl alternativ.nu! Detta innebär dock inte att jag slutar skriva jaktartiklar till alternativ.nu´s ursprung och bestående kärna - Tidningen Åter. Jag färdigställde en ny artikel till denna fenomenala självhushållningstidskrift härom dagen. Manus och bilder har skickats in till redaktörn och om någon vecka kan jag förvänta mig en grov layout att ta ställning till. Det känns väldigt roligt och positivt.

3 kommentarer:

  1. Tråkigt, jag är själv anhängare av Alternativ men läser oftare tidningarna i lugn och ro än att hänga på forumet.
    Konstigt egentligen att jaktfrågan är så känslig i ett forum för självhushållning.
    Jag tycker att det är svårt att driva självhushållning i närheten av rovdjur. Här är det "bara" räven och duvhöken som kalasar på höns och kaniner, mat som jag själv skulle ha ätit. Nu svälter jag inte ihjäl pga det, men visst känns det onödigt när jag kostat på att föda upp dem. Det enda som kan hjälpa mig hålla nere rävstammen är jakt.

    SvaraRadera
  2. Vet exakt hur det är!

    Tyckte alternativ.nu var ett ypperligt ställe för mig som självhushållare men när man berättade att även jakten ingår i min självhushållning så tåg det hus i helvete... :(
    Det verkar som att folk totalt har glömt bort hur vi har förvaltat våra resurser i årtusenden och det är en mycket tråkig attityd...

    Men sen jag slutade logga in där känns det mycket roligare att odla morötter och kläcka fram nya kycklingar och jag kommer aldrig att blicka bakåt!
    Synd dock för forumet för du var en mycket bra moderator!

    SvaraRadera
  3. Malin & Jens.

    Ibland funderar jag på om inte de som de facto bor på landet med en liten gård som de försöker fylla med lämpliga djur och få ut något av är i minoritet på alternativ. Kanske är det så enkelt att alternativ.nu lider av en släng urbaniseringsinfluensa kombinerat med skippad naturromantikvaccinering. Verkligheten hamnar en bit ifrån min i så fall.....

    Klarar man däremot av att blunda för en del konstigheter så finns det massor av kul information att hämta och intressanta erfarenheter att ta del av på alternativ. Och som sagt, Tidningen Åter är fortfarande läsvärd. Märkligt att Petter lyckats ragga upp intressanta artiklar och infallsvinklar i snart 15 år nu....

    SvaraRadera