Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 9 oktober 2011

Rökgarvning av älgskinn del 2

Det avhårade älgskinnet. Prickarna på skinnet är spåren av insektsbett, framför allt älgflugor (hittade flera hundra som flöt omkring i kalkbadet).

I det första inlägget om rökgarvning av älgskinn behandlade jag samtliga steg fram till avhårning av skinnet. Dessa är desamma som när man avhårar vilket skinn som helst med hjälp av kalk. När skinnet var avhårat fick det ligga i rinnande vatten över natten för att det skulle avkalkas. Sedan skrapade jag skinnet igen.

Därefter var det dags för första steget i garvningsprocessen. Rökgarvning är nämligen en flerstegsprocess, iofs är rök garvande men resultatet blir bättre om man först så att säga förgarvar" skinnet. Det finns då flera metoder att välja mellan. Jag valde fettgarvning.

Fettgarvning görs helst med djurets egen hjärna. I och med att jag inte hade sparat den, eller någon annan hjärna heller för den delen (och min egen använder jag) så fick jag hitta en annan lösning. Den lösning jag valde var att gnida in skinnet i en blandning av olja och äggula. Jag har tidigare använt samma metod för att garva pälskinn (får). Olje-äggblandningen arbetas in i skinnet ordentligt. Skinnet bör då vara uppspänt i en ram, men jag valde faktiskt att ha det i en hink. Vi får se om det funkar bra eller är anus. Jag har bearbetat skinnet en gång per dygn ännu så länge. Tänkte låta skinnet ligga i blandningen ett par tre dagar.

Själva principen med fettgarvning är för övrigt att lika löser lika, dvs man kan byta ut skinnets naturliga fetter mot sådana som inte härsknar på detta vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar