Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 14 augusti 2011

Mina bockjaktsregler

Bockjakten är på sätt och vis den egentliga starten på jaktåret. Visst, grävlingjakten och rävajakten har redan pågått i 2 veckor men bokjakten ger så att säga kött på bordet....

Jag har jagat bock på lite olika sätt och kan direkt konstatera att jag tycker att det är rätt trist att sitta och uggla i ett älgtorn i väntan på att en slumpvis uppdykande bock skall visa bredsidan. Snarare har jag de senaste åren aktivt smygjagat (pürchat) bockar. Jag har identifierat ett lämpligt djur som jag sedan smugit inpå och skjutit (t.ex. förra året). Därför sätter jag i år upp följande riktliner för hur jag skall bedriva min bockajakt (egentligen jakt på hornbärande rådjur):

1/ skjut räv före bock
2/ det är ungdjur med dåliga anlag och returdjur som gäller
2b/ undantag: potentiella medaljdjur och getter med perukhorn
3/ maximalt avstånd 50 m

Det säger sig självt att jag skall ha bra kulfång och rent håll. Jag kommer att använda med CG 2000 mk2 (30-06) snarare än min egentligen lämpligare Hva 1900 (30-06) eftersom jag inte är van vid det vapnet ännu. Att jag inte tar min HDF titan 2 (6,5x55) beror på att den är inskjuten med varmintammo och jag är lite osäker på hur jag skall skruva för att mina norma oryx skall sitta rätt.

Nåja, på tisdag börjar det. Om vädret verkar bli bra så tar jag nog ledigt någon timme på morgonen och går ut i ottan. Annars blir min premiär en kvällsvariant.

1 kommentar:

  1. Bra regeluppsättning. Tänkvärt för fler...
    /J

    SvaraRadera