lördag 30 juli 2011

Recension: Skogens konung

Skogens konung av Anna Roos (text) och Kenneth Johansson (bild) är en vacker bok utgiven på votum förlag. Boken är på ca 80 sidor varav kanske hälften är bilder. Väldigt fina bilder. Layouten är välgjord, det är en vacker bok.

Innehållsmässigt handlar delar av boken om älgen, dess biologi, fortplantning, födosök, utbredning etc etc. Dvs en ganska faktabaserad del som även innehåller en utvikning om andra hjortdjur i vår natur. Andra delar av boken känns mer rumphuggna. Det är mer frågan om korta texter om lite olika fenomen som på sätt och vis hör älgen till. Textstycken som närmast bryter det naturliga flödet från kapitel till kapitel. Kanske är det ett sätt att få in en större bildvariation för det som är gemensamt för dessa kapitel är att en kort text följs av flera uppslag med vackra bilder. Kapitlen "Sarek" respektive "Skogens barnkammare" är sådana kapitel.

I kapitlet om jakt har det smugit sig in ett väldigt vanligt missförstånd (ja även bland jägare). Kort beskrivs olika jaktformer, man kan då läsa:
Det finns olika typer av jakt som bedrivs i Norden. Dels pyrsch-jakten, eller smygjakten, som innebär att jägaren oftast står stilla på sitt pass eller i ett jakttorn och väntar på att bytet skall komma förbi.
I min värld är pyrsch- eller smygjakt en sak medan att sitta i ett jakttorn eller stå på pass en helt annan sak. Pyrschen, att målmedvetet smyga fram till ett läge där det utvalda bytet kan fällas på ett säkert sätt är definitivt inte detsamma som att sitta i ett torn och vänta på att något dyker upp...

Att boken är trippelutgiven, i en svensk-, en tysk- och en engelskspråkig version säger rätt mycket om målgruppen. Den har turister som målgrupp. Prisläget, ca 180 kr, för en inbunden bok med storslagna bilder av sveriges djur och natur förstärker intrycket. Som sådan tror jag nog den kan funka, däremot fungerar den inte som en fördjupning för den intresserade jägaren. Den intresserade jägaren känner med största sannolikhet redan till det mesta som står i boken. Men allmänt naturintresserad allmänhet och turister som vill ha en bok från sin semester har garanterat stort utbyte av den.