Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 11 maj 2011

Vindkraft och jakt


Igår kom ett nytt nummer av Svensk Jakt nyheter. Bland insändarna fanns ett inlägg om vindkraft som hot mot möjligheten att jaga. Eftersom jag till vardags sedan en tid tillbaka sysslat med att följa upp vindkraftetableringar kunde jag inte annat än att bli förvånad när jag läste insändaren. Jag har därför skrivit ett mail till Vattenfalls projektledare för den vindkraftpark som insändaren tar upp som exempel:
Angående vindkraftverk i Rotliden.
I det senaste numret av svensk jakt nyheter fanns en insändare som kritiserar vindkraft i allmänhet och rotlidenparken i synnerhet. Där uppges bland annat att marken är avspärrad och det råder vistelseförbud.
Eftersom jag arbetar med uppföljning av vindkraftetableringar inom ett Vindval-projekt så blev jag nyfiken. Jag har tidigare bara stött på en enda vindkraftpark där man haft avspärrningar och besöksförbud när parken väl tagits i bruk. Så jag är därför nyfiken på om insändarskribenten missuppfattat det hela och utgått ifrån byggfasen då tillträdesförbud givetvis är lämpligt precis som på vilken byggarbetsplats som helst eller om det faktiskt finns tillträdesrestriktioner nu när parken är i bruk.
Eftersom jag jobbar mycket med vindkraft och jagar så brukar jag vara rätt alert på saker som har med jakt att göra vid de vindkraftverk/parker jag besökt. Några exempel:
  • Infrastrukturen som följer med en vindkraftpark kan på många sätt användas av jägare till pass, transporter och inte minst utfodring vintertid då vägarna generellt plogas.
  • Kompensationsåtgärder är något som man som jaktlag sannolikt kan utverka från vindkraftbolag som har planer på att bygga vindkraftverk på ens jaktmark.
  • Tidigare var det problem att parkerna blev detaljplanerade enligt plan och bygglagen med effekten att det krävdes skottlossningstillstånd från polisen om man ville jaga. Men så är det som väl var inte längre.
  • Ljudet från verken kan vara störande vid jakt.
  • Att klövvilt skulle undvika områden med vindkraftverk är såvitt jag sett en myt. Sedan kan man ju enkelt använda vägrener, kabelgator och uppställningsplatsernas kantzoner för sådd av viltgrödor.
  • Tillgänglighet, under byggnationsfasen är området att betrakta som en byggarbetsplats med restriktioner därefter. Men att det därefter skulle vara förbjudet att besöka eller vistas i området är mycket mycket ovanligt. Jag har bara upplevt det en enda gång.
  • Iskast från rotorbladen är något som ofta lyfts fram som ett problem. Moderna verk har värmeslingor i rotorbladen för att motverka detta.
För övrigt så åker jag till Kalmar i kväll för att i morgon på morgonen presentera min vindkraftforskning på Sveriges största vindkraftkonferens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar