torsdag 6 januari 2011

Recension: Bruk och missbruk av naturens resurser

Boken Bruk och missbruk av naturens resurser från Naturvårdsverket har En svensk miljöhistoria som undertitel, den ingår i verkets bokserie monitor med nr 21. Författare är Claes Bernes och Lars J. Lundgren. Boken är i A4 format med hårda pärmar. Boken är satt i tvåspalt och tryckt i fyrfärg. Den spänner över lite drygt 300 sidor. Pappret är relativt tunt och trycket av hög kvalitet, så som det brukar när Fälth & Hässler är inblandade.

Boken täcker in perioden från islossning till idag. Den största delen av texten behandlar modern tid, vilket inte är helt underligt eftersom förändringarna av vår miljö kanske har varit störst för den tidsperioden. Texten är ytterst faktaspäckad och mycket välskriven. Texten är rikt illustrerad, inte minst med grafer vilka framställer ämnesrelevant statistik. En del av statistiken täcker långa tidsepoker men majoriteten behandlar de senaste 100 åren. Personligen så tycker jag att statistiken är intressant, det är bra att ha den samlad och kommenterad. Den fungerar som en god illustration till bokens bärande tes - att människan förändrar och manipulerar sin miljö i sitt utnyttjande av resurser. Förändringar som i många fall är oerhört destruktiva och påverkar våra viltstammar. Som en illustration till detta kan vi studera grafen över bly i Lilla Öresjöns sedimentlager, en graf som finns på sidan 53 samt på naturvårdsverkets hemsida.

Boken är riktad till en bildad allmänhet, högskolestudenter eller som fördjupningslitteratur till gymnasiet. Jag kommer att återkomma till boken, den kommer utan tvekan att fungera som en intressant referenspunkt för lång tid framöver.

Tack till Naturvårdsverket för boken.