Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 26 november 2010

Kompensationsåtgärd...

...vad är det? Och hur kan det tänkas hänga samman med jakt?

I samband med att man projekterar och påverkar miljön negativt så kan man sätta in kompensationsåtgärder för att kompensera de negativa miljöeffekterna. Internationellt kan myndigheterna ställa krav på kompensationsåtgärder, men så vitt jag förstått ger den svenska miljöbalken inte myndigheter den möjligheten. Däremot kan projektörens föreslagna kompensationer vägas in i en tillståndsprövning.

I dagarna var jag på en konferens om aktuell vindkraftforskning. Den ägde rum på Chalmers i Göteborg. Ett av föredragen handlade om hur vindkraftverk påverkar fåglar. Det är onekligen så att fåglar påverkas av vindkraft. Precis som alla andra mänskliga aktiviteter så dödar även vindkraft fåglar. Ett medianvärde för samtliga verk där man gjort vetenskapliga studier landar på en dödsfrekvens på 2,3 fåglar per verk och år. Naturligtvis spelar det in var i landskapet ett verk står. Ett verk vid kust eller våtmark genererar en genomsnittsdödlighet på sisådär 14 fåglar per verk och år. Då kommer jag att tänka på jaktrelaterat fenomen nr 1. Skyddsjakt som kompensationsåtgärd.

Min åsikt är att man skall premiera vindkraftverk i bra lägen. Jag tycker nämligen att om man vill uppnå en uteffekt på X MW så är det bättre med Y verk i bra vindlägen än y+20% verk i sämre vindlägen. Den totala effekten på miljön och framför allt landskapet blir rimligen lägre med något färre verk. Om man då tänker sig att vi har bra vindlägen i områden som rimligen genererar höga dödstal för fåglar så kan man teoretiskt sett kompensera dessa dödstal. Jag tänker då närmast på aktiv predatorjakt i området. Låt vindkraftbolaget bekosta en viss mängd timmar per år för att finansiera en skyddsjägare som aktivt minskar mängden predatorer och därmed sannolikt ökar föryngringsgraden. Detta borde mer än väl kompensera förlusten av åtminstone markhäckande arter.

Min andra spontana tanke gällde den tendens som man kan märka i fråga om hur gäss uppför sig vid vindkraftverk. Forskningen är i sin linda men det verkar som om gäss undviker vindkraftverk och de områden där dessa står med en knapp kilometer. Detta innebär att man genom att placera vindkraftverk i områden med mycket betesskador från gäss teoretiskt kan minska skadorna samt behovet av skyddsjakt, samtidigt som man skapar förnyelsebar energi.

Jag föredrar personligen att diskutera problem som utmaningar eller till och med möjligheter i större utsträckning än som rena problem. Här har jag helt enkelt spånat fram två små förslag som relaterar skyddsjakt med vindkraft. Kanske helt i onödan, kanske som en input till projektörer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar