Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 23 november 2010

Bok: Make it accurate


Make it accurate av Craig Boddington köpte jag från AdLibris för någon månad sedan. Det är en bok som handlar om hur man får maximal prestanda av sitt jaktvapen. Boken är inte någon manual i vapensmide utan snarare en introduktion till hur man identifierar vapnets svagheter samt vad man kan göra åt dem. Oftast genom åtgärder som utförs av en duktig vapensmed. Parallellt med att olika moment gås igenom exemplifierar Boddington dem utifrån två st Remington 700 i kaliber 30-06, den ena ny med syntetkolv, den begagnad andra med träkolv.

Boddington går igenom en mängd olika moment som gör att man kan utnyttja sitt vapen bättre. Friläggning av pipan. Plastbäddning. Rätt montering av kikarsikte. Justering av trycke. Etc etc. Det jag blev lite förvånad över är att han inte nämner något om ljuddämpare. Han tar upp rekylbromsar, vilka har samma rekyldämpande funktion men ljuddämparna nämns som sagt var över huvud taget inte. Min spontana gissning är att det har att göra med lagstiftning i USA, antingen nationell eller delstatlig.

Boken är kul att läsa och jag tror att den gav mig en del. Jag tror dock att den som vill ta reda på åtgärderna lätt kan hitta dem på något av de stora jaktforumen, Jaktsnack eller Robsoft. Summa summarum, det är en trevlig bok att läsa men egentligen inget för den som är ute efter konkreta diy åtgärder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar